جراحی ماموپلاستی کاهشی

جراحی کوچک کردن سینه با ماموپلاستی

آنچه می خوانید...

کوچک کردن سینه که به عنوان ماموپلاستی کاهش نیز شناخته می شود، یک روش جراحی است که اندازه سینه های بیش از حد بزرگ را کاهش می دهد. بیمارانی که مرتباً تحت عمل جراحی کوچک کردن سینه قرار می‌گیرند، به دنبال تسکین علائم فیزیکی ناشی از وزن بیش از حد سینه ‌های بزرگ هستند. کوچک کردن سینه معمولاً می تواند این مشکلات را حل کند و همچنین اندازه و شکل سینه ها را بهبود بخشد. پس از جراحی کوچک کردن سینه، سینه‌ ها متناسب ‌تر با بقیه قسمت ‌های بدن خواهد بود و لباس‌ها به تن شما زیباتر به نظر می رسند.

آیا من کاندید خوبی برای انجام جراحی کوچک کردن سینه هستم؟

اگر یک یا چند مورد از شرایط زیر را دارید، ممکن است کاندید مناسبی برای کوچک کردن سینه باشید:

  • سینه هایی که نسبت به اندام شما خیلی بزرگ هستند.
  • سینه های سنگین و آویزان با نوک سینه ها که رو به پایین هستند.
  • یک سینه بسیار بزرگتر از دیگری است.
  • درد پشت، گردن یا شانه ناشی از وزن سینه ها
  • تحریک پوست زیر سینه
  • جا انداختن بند سوتین های تنگ بر روی شانه ها
  • محدودیت در انجام فعالیت بدنی به دلیل اندازه و وزن سینه ها
  • کاهش اعتماد به نفس به دلیل بزرگی سینه ها

عمل ماموپلاستی در چه سنی انجام می شود؟

جراحی کوچک کردن سینه را می توان در هر سنی انجام داد، اما جراحان معمولاً توصیه می کنند تا زمانی که رشد سینه کامل شود صبر کنید. زایمان و شیردهی ممکن است اثرات قابل توجه و غیرقابل پیش بینی بر اندازه و شکل سینه های شما داشته باشد. با این وجود، بسیاری از زنان تصمیم می‌گیرند قبل از بچه دار شدن، سینه های خود را کوچک کنند و بعداً می‌توانند تغییرات بعدی را برطرف کنند.

اگر قصد دارید در آینده شیر دهید، باید این موضوع را با جراح خود در میان بگذارید. در طول مشاوره، از شما در مورد اندازه سینه مورد نظرتان و همچنین هر چیز دیگری در مورد سینه هایتان که دوست دارید بهبود پیدا کند، سوال می شود. این به جراح شما کمک می کند تا انتظارات شما را درک کند و تعیین کند که آیا می توان به طور واقعی به آنها دست یافت یا خیر.

در جلسه مشاوره قبل از جراحی ماموپلاستی چه مواردی بیان می شود؟

جراح سینه‌ ها را معاینه می‌کند، اندازه‌گیری می‌کند و احتمالاً عکس‌ هایی که مورد نیاز است برای تکمیل پرونده پزشکی شما می‌گیرد. در این جلسه اندازه و شکل سینه‌ ها، کیفیت پوست و محل قرارگیری نوک سینه ‌ها و آرئول‌ها به دقت ارزیابی می‌ شود. همچنین باید برای بحث در مورد سابقه پزشکی خود به جلسه مشاوره بیایید. این بحث شامل دادن اطلاعاتی در مورد هر گونه شرایط پزشکی، آلرژی دارویی، درمان‌ های پزشکی که دریافت کرده ‌اید، جراحی ‌های قبلی از جمله بیوپسی سینه و داروهایی که در حال حاضر مصرف می ‌کنید، می ‌شود. ارائه اطلاعات کامل برای داشتن یک جراحی موفق مهم است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع جراحی زیبایی سینه

اگر قصد کاهش وزن قابل توجهی دارید، باید به جراح خود اطلاع دهید، به خصوص اگر متوجه شده اید که سینه های شما با کاهش وزن کوچکتر می شوند. جراح شما ممکن است توصیه کند که وزن خود را قبل از جراحی تثبیت کنید. عوامل فردی و ترجیحات شخصی روش خاصی را تعیین می کند که برای کاهش اندازه سینه شما انتخاب شده است.

در روش عمل ماموپلاستی برش ها در کدام ناحیه ایجاد می شوند؟

رایج ترین روش کوچک کردن سینه ها شامل سه برش است. یک برش در اطراف آرئول ایجاد می شود. دیگری به صورت عمودی از لبه پایینی هاله به سمت چین زیر سینه می رود. برش سوم از منحنی طبیعی چین سینه پیروی می کند. پس از برداشتن بافت اضافی سینه، چربی و پوست توسط جراح، نوک پستان و هاله به موقعیت بالاتری منتقل می شود. آرئول که در سینه ‌های بزرگ معمولاً کشیده شده است نیز کاهش یافته است. پوستی که قبلا در بالای نوک پستان قرار داشت به سمت پایین و کنار هم کشیده می شود تا شکل سینه را تغییر دهد. لیپوساکشن ممکن است برای بهبود کانتور زیر بازو استفاده شود.

معمولاً نوک سینه ها و آرئول ها به بافت زیرین چسبیده می مانند و این امکان حفظ حس را فراهم می کند. توانایی شیردهی نیز ممکن است با این روش حفظ شود، اگرچه نمی توان تضمین کرد.

یکی از روش ‌های رایج کوچک کردن سینه، بافت، چربی و پوست اضافی سینه را از طریق برش ‌ها حذف می‌کند. نوک پستان و آرئول به بافت زیرین چسبیده باقی می مانند اما به موقعیت بالاتری منتقل می شوند. اندازه آرئول اغلب به طور همزمان کاهش می یابد. پوستی که قبلاً بالای نوک پستان قرار داشت به سمت پایین و کنار هم کشیده می شود تا شکل سینه را تغییر دهد.

چه تغییراتی در روش جراحی ماموپلاستی ایجاد می شود؟

تغییرات زیادی در طراحی برش های کوچک کردن سینه وجود دارد. اندازه و شکل سینه ها و همچنین میزان کوچک کردن مورد نظر، عواملی هستند که به جراح شما کمک می کنند تا بهترین روش را برای شما تعیین کند. در برخی موارد، ممکن است بتوان از برش عمودی که از لبه پایینی آرئول تا چین سینه یا برش افقی زیر سینه امتداد دارد اجتناب کرد.

به ندرت، اگر سینه‌ های شما بسیار بزرگ باشد، نوک سینه‌ ها و آرئول ‌ها ممکن است قبل از اینکه به سطح بالاتری منتقل شوند، نیاز به جدا شدن کامل داشته باشند. در چنین حالتی، باید تصمیم بگیرید که از حس و امکان شیردهی چشم پوشی کنید تا به اندازه سینه دلخواه خود برسید. خوشبختانه، عوارض قابل توجه ناشی از کوچک کردن سینه نادر است. هر ساله هزاران زن تحت عمل جراحی کوچک کردن سینه موفق قرار می گیرند، مشکل عمده ای را تجربه نمی کنند و از نتایج آن راضی هستند. با این حال، هر کسی که قصد جراحی را دارد، باید از فواید و خطرات آن آگاه باشد.

عوارض جراحی ماموپلاستی چیست؟

موضوع خطرات و عوارض احتمالی جراحی بهتر است به صورت شخصی بین شما و جراحتان مورد بحث قرار گیرد. برخی از عوارض احتمالی که ممکن است با شما صحبت شود شامل خونریزی، عفونت و واکنش به بیهوشی است. به ندرت ممکن است بیمار در حین عمل نیاز به تزریق خون داشته باشد. به دنبال کوچک کردن سینه ها، گاهی ممکن است بعد از عمل سینه ها کاملاً متقارن نباشند یا ارتفاع نوک پستان ممکن است کمی متفاوت باشد.

در صورت تمایل، تغییرات جزئی را می توان در زمان بعدی انجام داد. از دست دادن دائمی حس در نوک سینه ها یا سینه ها ممکن است به ندرت رخ دهد. گاهی اوقات جراحی ترمیمی در موارد خاصی که برش ها ممکن است به خوبی بهبود نیافته باشند مفید است. در صورت بعید بودن آسیب یا از دست دادن نوک پستان و آرئول، معمولاً می توان آنها را با استفاده از پیوندهای پوستی به طور رضایت بخشی بازسازی کرد. شما می توانید با پیروی از توصیه ها و دستورالعمل های جراح خود، چه قبل و چه بعد از جراحی، به کاهش خطرات خاص کمک کنید.

خطرات عمل کوچک کردن سینه

بیشتر بخوانید: جراحی پروتز سینه چگونه انجام می شود؟

بلافاصله بعد از جراحی ماموپلاستی چه حسی خواهم داشت؟

روز بعد از جراحی، به شما توصیه می شود که برای مدت کوتاهی از رختخواب خارج شوید. پس از چند روز، می توانید راحت تر حرکت کنید. با این حال باید از زور زدن، خم شدن و بلند کردن اجسام خودداری شود، زیرا این فعالیت ها ممکن است باعث افزایش تورم یا حتی خونریزی شود. ممکن است به شما دستور داده شود که به پشت بخوابید تا از فشار روی سینه خود جلوگیری کنید.

هر گونه درن جراحی یک یا دو روز پس از جراحی برداشته می شود، در این زمان ممکن است پانسمان شما نیز تعویض یا برداشته شود. به شما دستور داده می شود که برای چند هفته از سوتین های مخصوص استفاده کنید، تا زمانی که تورم و تغییر رنگ سینه های شما کاهش یابد. به طور کلی، بخیه ها دو تا سه هفته برداشته می شوند مگر اینکه از بخیه های قابل جذب استفاده شود.

ممکن است در ناحیه نوک پستان و ناحیه آرئول حس کمتری داشته باشید. این عارضه معمولا موقتی است. با این حال، ممکن است هفته ها، ماه ها یا حتی بیش از یک سال طول بکشد تا حس به حالت عادی بازگردد. سینه های شما نیز ممکن است به مدتی نیاز داشته باشد تا شکل طبیعی تری به خود بگیرد. برش ها در ابتدا به رنگ قرمز یا صورتی خواهند بود. آنها تا چند ماه پس از جراحی به همین شکل باقی خواهند ماند.

چه زمانی می توان فعالیت های عادی خود را از سر گرفت؟

پس از جراحی کوچک کردن سینه، بسته به شغل شما اغلب ممکن است ظرف چند هفته به سر کار بازگردید. در بسیاری از موارد، می توانید بسیاری از فعالیت های عادی خود، از جمله ورزش سبک را پس از چند هفته از سر بگیرید. ممکن است در این مدت کمی ناراحتی های خفیف و دوره ای را تجربه کنید، اما چنین احساساتی طبیعی هستند. درد شدید باید به پزشک گزارش شود.

سوالات متداول

دکتر سروش کافی

دکتر سروش کافی

متخصص جراح عمومی
با سابقه ۴ ساله فعالیت به عنوان پزشک عمومی
پزشک اورژانس مدیر کلینیک زیبایی و اعمال جراحی سرپایی و تزریق بوتاکس و فیلر
و سابقه ۵ ساله فعالیت به عنوان جراح در عرصه های مختلف درمان بیماران و اعمال جراحی زیبایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *